Händer genom en videokamera




Jag var ute och gick en klar natt bland höstlöven. Hade varit på Halloweenfest hos en vän, men bhövde vara själv ett tag. Hamnade i ett nybyggt område med kullar och lekplatser mellan husen. Det var alldeles tyst ute, förutom en och annan bil som åkte förbi, jäktandes hem eller till sitt nattjobb.
I gräset låg någonting. En videokamera. Jag plockade upp den och tryckte nyfiket på play. Det började med en kille i 30-årsåldern som berättade om vad som skulle hända. Allt som syntes var hans bleka ansikte som fyllde upp resten av filmens beckmörker. Han verkade glad av fel anledningar. I bakgrunden hördes en tjej stöna och halvskrika panikartat. Kameran riktades emot henne.
Sminket var utsmetad av tårar och för munnen satt en tygbit. Håret var rött. Killen skämtade ironiskt med henne. I bakgrunden hördes ytterligare en tjej som verkade vara med på alltihop, om än motvilligt.

Utan att jag hade märkt det hade en bil parkerad precis bakom mig, och ut steg två svartklädda personer. Jag kände ett kraftigt tag runt kroppen innan allt blev svart.
Jag vaknade av ett bländande sken i ansiktet. Var var jag? Jag hörde två viskande röster som jag kände igen.
De sa att de var glada att jag hade hittat deras videokamera. Plötsligt var jag klarvaken och kände smärtan i bakhuvudet. Ögonen tårades. Jag låg i en säng med enbart underkläder på mig. Resten var händer, skrik och blod. Insåg att den brutala videon jag sett var vad som skulle hända.

Ute i dagsljuset med en värkande kropp. Hittade en polis och berättade alltihop. Han ville kolla om jag tog droger. Jag stapplade vidare och plötsligt var allt mörkt igen. Gick förbi en mörk skogsdunge med ett övergivet hus. Det prasslade i höstlöven på marken vid huset när jag gick förbi på den upplysta stigen. Jag ropade. Behövde ett svar. En annan människa. Nånting.
Två småkillar med bleka ansikten och trasiga kläder smög sig närmare ljuset där jag stod. Den ena saknade båda ögonen, men verkade inte hindras det minsta av det. Den andra saknade en och en halv arm som slutade i varsitt köttsår.
Plötsligt kom en bil åkandes i alldeles för hög hastighet. Killarna skrämdes iväg. I bilen satt kungen som sa att han firade sin födelsedag. Sen gav han mig ett knäckäpple och åkte vidare.


(obs. inget av detta har hänt på riktigt, endast i min
dröm som jag nyss vaknade av)

Kommentarer
Postat av: marianne

hur medryckande som hälst, som alltid. undra om du inte kunde skriva till någon tidning eller så kortnoveller... inte vet jg men vet iaf att jag är glad att jag får ta del av det du skriver och skapar...

KRam

2010-10-27 @ 21:35:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0